Etichete

, , ,

Mai sunt copii în România cărora le place să învețe? Dar să învețe matematica? Dar să depună un efort conștient pentru a-și dezvolta, sub îndrumare, un talent pe care îl au? N-aș fi crezut că tocmai la un show de talente să găsesc acel strop de inspirație care să mă ducă mai departe în căutările mele pentru o educație mai bună.

Rezultatele PISA 2012 ne-au arătat că elevii din România sunt cel mai puțin motivați să învețe matematica. (PISA 2012 RESULTS IN FOCUS, OECD 2013, pag.29). De asemenea, ne arată și că elevii care învață în sisteme de învățământ unde sunt mai puțin grupați după abilitate sunt mai motivați spre efortul de a învăța matematica și au performanțe la matematică superioare celor care învață în sisteme de învățământ stratificate.

Ce înseamnă stratificare? Că elevii merg la o anumită școală după ce au fost selectați printr-un examen, iar cei care ”nu corespund” sunt transferați în altă școală. Sigur că un astfel de sistem nu poate fi motivant, pentru că exclude pe cei care nu sunt buni la un anume lucru, dar a nu fi bun la ceva, chiar și la matematică, nu înseamnă că acel elev nu este și nu va fi un om bun.

Stratificarea poate ca aduce o anume eficiență, dar educația nu este industrie. Fiecare copil are dreptul la educație de calitate, prin care să își realizeze pe deplin potențialul. Avem nevoie de sisteme de învățământ mai incluzive și care se orientează înspre oferirea de șanse la educație în mod echitabil și înspre atitudinea față de învățare pe care o dezvoltă elevilor lor. O varietate de  idei alternative despre școlarizare apar în documentarul argentinian: Educația interzisă.

(Organizația: http://www.educacionprohibida.com/    Documentarul: https://www.youtube.com/watch?v=-1Y9OqSJKCc )

De ce educație interzisă? Pentru că mulți liceeni simt că ”în școala noastră nu se întâmplă nimic”, sunt nemotivați și adesea chiar descurajați să depună efort pentru educație, iar aceasta ajunge să fie interzisă. Se caută notele bune și nu educația bună.

Cine ”interzice” educația în România? Este o discuție amplă, care include profesorii, părinții, elevii, politicienii, mentalități colective de tipul ”merge și așa”; ”hârtiile să fie bine”; ”șmecheria contează” etc. Educația ”se eliberează” și din interior, și din exterior. Fiecare persoană este responsabilă pentru cine este și ce face, atât pentru sine, cât și pentru lumea din jur. Un elev dispus să se bucure de un talent pe care îl are și să îl crească prin efort are nevoie de un profesor motivat să predea pentru excepție și nu pentru normă. Eforturile se îngemănează și se potențează reciproc.

Un grup de trei tineri și-au găsit antrenorul și după un efort de 2-3 ani au reușit o performanță, care, pentru mine, nu este deosebită pentru că au câștigat Românii au talent ediția 2015, ci pentru că au reușit să transmită un mesaj atât de bun despre valoarea educației încât au convins destui români să îi voteze. ”Educația ghidează”, ”educația oferă oportunități”, ”fiecare are ceva la care este bun, un talent și pe acesta trebuie să îl dezvolte”, ”educația vine din fiecare, nu doar de la guvern sau profesori”, ”chiar dacă eșuezi, continuă până când atingi succesul”. Pe https://www.facebook.com/speedcubing.ro?fref=ts&pnref=story se poate citi povestea lor: cine sunt ei și cine este antrenorul lor. Îmi place această poveste pentru că este despre oameni pasionați, cu talent, hărnicie, gândire creativă și bun simț. Și mi-ar plăcea ca luni 15 iunie 2015, fiecare profesor care predă de la 8 la 9, matematică sau nu, să spună această poveste elevilor săi. Să discute cu ei despre care le sunt talentele și pasiunile și despre ce îi motivează să și le urmeze.

Nimic nu ne motivează mai mult pentru efort și performanță decât o pasiune și dacă învățarea este pasiunea noastră, atunci putem învăța cu plăcere chiar și matematica dacă aici este zona noastră de talent. Oricine își poate căuta propriul ”cub rubik” cu care să se joace și să exerseze pentru a ”elibera” educația din interior și a o transforma în performanță recunoscută în exterior. Există un profesor-antrenor pentru fiecare ”cub rubik” pe care îl găsim și cel mai important lucru pe care ni-l poate antrena este pasiunea pentru învățare.

Anunțuri