Etichete

,

Fie că eşti elev, student sau adult, dacă eşti înrolat într-o formă de învăţare formală, care presupune evaluare cantitativă prin note sau puncte, atunci acest articol este pentru tine. Poate fi util şi pentru părinţi…

Când urmează să primim note sau punctaje pentru activitatea noastră de învăţare, perspectiva noastră asupra a ceea ce gândim sau facem în acest context este modificată, iar uneori această modificare poate crea distorsiuni cu urmări nocive şi pe termen lung. Cum? În cel puţin 2 moduri:

1 – fie ne sperie nota şi învăţăm în teamă şi stres,

2- fie ne concentrăm doar pe notă şi practicăm o învăţare de suprafaţă care nu ne este cu adevărat utilă.

Dacă învăţăm în teamă şi stres ajungem să clacăm la examen, teză, lucrare etc şi să considerăm învăţarea o activitate neplăcută, care produce supărare. Ba mai mult, unii am putea crede că nu suntem destul de buni şi valoroşi, că ceilalţi nu ne pot respecta şi iubi pentru că am luat note mici. În plus, de multe ori uităm aproape tot ceea ce am învăţat imediat după examinare, pentru că ne dorim ca experienţa negativă să dispară.

Dacă practicăm învăţarea de suprafaţă vom studia doar ceea ce a spus profesorul că se va da la examen, ne aşteptăm ca răspunsurile la toate întrebările să fie în suportul de curs pentru că nu citim nimic în plus şi nici nu reflectăm sau experimentăm. Rezultatul este că la nivel de competenţe devenim superficiali.

Ce ar fi de făcut? Să înţelegem valoarea reală a evaluării prin note sau punctaje şi să ne concentrăm pe ceea ce ne dorim să devenim şi să obţinem în viaţă. Valoarea unei note trebuie privită în context: dacă ai primit nota 6, acest lucru nu înseamnă că valoarea ta ca persoană este 6, ci doar că o persoană din cele peste 7 miliarde de locuitori ai planetei a considerat într-o anumită zi că o performanţă anume a ta valorează 6. E important să facem această punere în context pentru a evita să devenim anxioşi sau disperaţi.

Ceea ce ne dorim să devenim în viaţă, modelul de om şi profesionist este semnificativ. Cum arată eul nostru ideal? Ce competenţe avem nevoie să ne dezvoltăm pentru a ne apropia de acest eu ideal? Cum ne ajută acest curs să ne dezvoltăm competenţele? Ce altceva ar mai fi util să învăţăm? Ce obiective şi priorităţi mi-aş putea stabili eu pe lângă cele care mi le propun profesorii mei?

Carl Rogers, psiholog aparţinând curentului umanist, vorbeşte de câteva principii ale învăţării, printre care şi:

  • învăţarea semnificativă se produce când materia este percepută ca relevantă pentru scopurile personale; şi
  • independenţa, creativitatea şi încrederea în sine apar când auto-criticismul şi auto-evaluarea sunt reduse, iar evaluarea făcută de alţii este de importanţă secundară.

De aceea este productiv să ne concentrăm pe ceea ce dorim să obţinem de la activitatea de învăţare pentru viaţa noastră şi nu pe notă; să fim pentru noi un prieten critic – adică nu ne delăsăm, dar nici nu suntem supra-exigenţi cu noi; să nu ne speriem de greşeli, să nu le ignorăm, ci să învăţăm din ele; să înţelegem că orice evaluare are un grad de subiectivitate şi că valoarea unei note nu este valoarea noastră ca fiinţă.

Anunțuri