Etichete

, , ,

Prin învățare ne formăm și dezvoltăm anumite competențe. Competența poate fi definită ca un set coerent de cunoștințe, abilități și valori/atitudini pe care le utilizăm în exercitarea unei profesii sau a altor activități umane.

De exemplu, competența de ascultare activă include:

  • cunoștințe despre caracteristicile unui bun și ale unui slab ascultător,
  • abilități de a păstra contactul vizual, de a nu întrerupe vorbitorul, de a da indicii celuilalt că este auzit,
  • valori/atitudini precum răbdare, deschidere, acceptare, lipsă de prejudecăți, respect

Multe informații despre ceva fără abilitatea de utilizare a acestora sau fără valorizare și capacitatea de a arăta în afară atitudini legate de acele informații trimit înspre o enciclopedie ambulantă seacă. Multe abilități de a opera cu un sistem PC fără cunoștințe despre teoria din spatele acestuia și aprecierea valențelor pozitive și negative ale tehnologiei pot transforma o persoană într-un robot. Atitudinea puternică de respect și deschidere, fără cunoștințe despre comunicarea eficientă și fără abilități de utilzare a diverselor fațete ale mecanismelor de comunicare poate avea ca rezultat o inimă mare, dar și o mare stângăcie în comunicarea socială. Desigur, întotdeauna deținem părți din toate cele trei elemente ale unei competențe, însă cât de echilibrate și închegate sunt acestea?

Este posibil ca în momentul unei experiențe de învățare, formală sau informală, să nu conștientizăm că tocmai ne îmbogățim o competență și care este firul roșu între diferitele elemente componente ale acesteia. Vă propun următorul exercițiu:

  1. Gândiți-vă la o experiență de învățare recentă. Precizați ce ați învățat în termeni de cunoștințe, abilități, valori/atitudini, cât mai detaliat.
  2. Stabiliți categorii. (Exemplu: cunoștințele despre brainstorming, pălăriile gânditoare, harta minții pot intra în categoria metode de dezvoltare a creativității.)
  3. Identificați firul roșu dintre cele 3 elemente componente ale competenței și denumiți respectiva competență.
  4. Faceți o listă cu modalități în care puteți utiliza respectiva competență pentru a vă îmbunătăți calitatea vieții personale sau profesionale.
  5. Bucurați-vă ori de câte ori reușiți să utilizați o competență învățată și premiați-vă ori de câte ori utilizați acea competență la nivelul de performanță pe care îl doriți.
  6. În cazul în care nu puteți identifica o categorie sau firul roșu dintre mai multe categorii, stabiliți un plan de învățare pentru a transforma elementele disparate în acel set coerent care poate fi considerat competență.
Anunțuri