Etichete

, , , , , , ,

Constructivismul piagetian. Inteligenţa este privită, în concepţia piagetiană, ca o formă de interacţiune cu mediul asupra căruia copilul acţionează. O succesiune de acţiuni reprezintă o operaţie. O grupare de operaţii constituie o schemă. Aceste scheme, odată achiziţionate, le aplicăm de câte ori apar situaţii similare celor în care ni le-am format. De exemplu, schema scrisului o aplicăm ori de câte ori avem de scris un text, indiferent de conţinutul acestuia. Dacă apare o nouă regulă de scriere, precum înlocuirea lui „î” cu „â”, ne face să nu mai aplicăm schema obişnuită de scriere şi să ne gândim asupra operaţiilor pe care le facem.

Momentul când apare un eveniment care nu ne mai permite să aplicăm schema aşa cum ne obişnuiserăm creează o stare de dezechilibru. Refacerea echilibrului se produce prin două mecanisme de adaptare, pe care Piaget le-a numit asimilare şi acomodare.

Asimilarea este procesul prin care o schemă de acţiune este transferată de la o situaţie la alta, prin absorbirea noilor informaţii. În exemplul anterior, asimilare ar însemna să scriem folosind pe „â” acolo unde înainte foloseam „î”. Asimilarea înseamnă a utiliza ceea ce știm deja.

Acomodarea este procesul prin care schema este adaptată pentru a se potrivi cu noua informaţie. Reluând exemplul anterior, înlocuirea lui „î” cu „â” se face după anumite reguli, care pot fi uşor asimilate, dar se face şi după excepţii, în cazul cărora schema se modifică, adică este acomodată. Se scrie cu „â” în interiorul cuvintelor („câine”), dar nu şi a celor compuse („reîmpăcare”), datorită etimologiei. Acomodarea înseamnă modificarea a ceea ce știm deja.

Prima schemă pe care o învaţă un copil este schema corporală, care se formează atunci când copilul diferenţiază între elemente care sunt constant prezente (mâna, piciorul etc.) şi elemente care apar doar uneori (masa, jucăria, mama etc.). Cu timpul, va reuşi să facă distincţie între diferitele obiecte din mediul exterior, adaptându-şi schema prin asimilare şi acomodare, care sunt procese complementare. În mod obișnuit, organismul tinde spre starea de echilibru, astfel că după un dezechilibru asimilarea și acomodarea au rolul de a duce la un progres, la o reorganizare a cunoașterii deja achiziționate, la adaptare.

Întrebări de reflecție:

  1. Cât de frecvent suntem într-o stare de dezechilibru cognitiv pentru că au apărut elemente noi? Cum ne afectează existența această frecvență?
  2. Care sunt mecanismele de adaptare pe care le folosim cel mai frecvent pentru a face față schimbărilor?
  3. Cum ne antrenăm mintea pentru a face față provocărilor mari din viața noastră?
  4. Dacă am face o hartă a schimbărilor uneia dintre cele mai semnificative scheme din viața noastră (eu, capacitățile mele, credința mea despre lume și viață, crezul meu profesional, modul în care mă hrănesc etc), care au fost momentele în care schema s-a modificat și cum arată ea acum?
  5. În ce măsură conștientizăm că modul nostru de a gândi se modifică permanent?
  6. Care sunt 3 diferențe semnificative între modul în care gândeam/operam mental ca și copii și modul în care gândim/operăm mental acum?

Sugestii practice pentru familie, profesori și orice adult care învață:

  1. Antrenați-vă mintea permanent, pe cât posibil zilnic. Antrenamentul minții poate include cele mai variate activități, de la rebus, sudoku, jocuri logice, până la rezolvare de probleme sau parcurgerea unor programe complexe, dezvoltate de specialiști în științele învățării și ale funcționării creierului.
  2. Obișnuiți copiii de mici cu activități de antrenament mental adecvate vârstei lor. Consultați pentru aceasta un psiholog sau pe cineva specializat în științele învățării.
  3. Un joc pe calculator pe care îl recomand pentru copii de 5-7 ani este I spy mistery – echipa care l-a dezvoltat include și persoane specializate în educație. Jocul este în limba engleză, dar e doar un punct de pornire pentru cineva care dorește să afle mai multe despre jocuri pe calculator cu efecte benefice. Se poate juca cu plăcere și la vârste mai mari 🙂 http://www.scholastic.com/ispy/games/
  4. Pentru adulți recomand programul Brainfitness. http://brainperform.ro/index_ro.php
  5. Căutați un mentor/coach/consultant care poate dezvolta un astfel de program pentru dvs. sau copilul dvs. Sc Learn&Vision SRL este o variantă. http://www.learnandvision.ro/
Anunțuri