Etichete

, , , , ,

Învăţarea socială sau învăţarea prin imitaţie. Albert Bandura şi colaboratorii săi au studiat învăţarea prin imitaţie, adică influenţa modelelor asupra formării comportamentelor sociale.

Experimentul realizat de echipa lui Bandura a studiat felul cum reacţionează copiii când se confruntă cu diferite tipuri de modele. S-a lucrat cu copii a căror vârstă era cuprinsă între 3 şi 6 ani. Ei au fost împărţiţi în patru grupuri astfel: primul grup a privit un adult comportându-se agresiv cu un „Hopa Mitică”, cel de-al doilea grup a văzut aceeaşi scenă filmată şi proiectată, cel de-al treilea grup a vizionat scena sub forma unui film de animaţie, iar cel de-al patrulea grup nu a fost expus nici unui model, fiind lotul de control. După vizionare, copiii au fost lăsaţi să se joace într-o cameră în care printre jucării se afla şi un „Hopa Mitică”. După un timp, adulţii le-au luat jucăriile în momentul în care copii se simţeau cel mai bine. Când le-au înapoiat jucăriile s-a constatat manifestarea unui comportament agresiv al copiilor faţă de jucării, ordinea inversă a numărului de acţiuni negative în 20 de minute fiind: grupul al treilea 99, grupul al doilea 92, primul grup 83, iar grupul al patrulea 54.

Acest model de învăţare a fost numit învăţare indirectă, prin imitaţie. Bandura a demonstrat că  probabilitatea de a se produce un comportament este strâns legată de consecinţele pe care copilul le anticipează. Dacă acei copii au văzut că adultul a fost certat, nu i-au mai imitat la fel de mult comportamentul. La fel, dacă au fost recompensaţi pentru imitarea modelului, diferenţele dintre grupuri s-au redus semnificativ. Consecinţele acţiunilor funcţionează ca un sistem secundar de întăriri, prin care se formează comportamentele sociale.

Întrebări de reflecție:

  1. Care ar fi criteriile după care alegem filmele și desenele animate pe care le vizionează copiii?
  2. Cum îi pregătim pe copii pentru a vedea filme și desene animate?
  3. Ce discutăm cu copii despre filmele și desenele animate urmărite?
  4. Cum îi pregătim pe copii să se apere singuri de comportamentele indezirabile din jur?

Sugestii practice pentru familie și profesori:

  1. Dacă copii au surprins un comportament indezirabil la voi sau la alți adulți discutați cu ei imediat ce ați luat la cunoștință faptul. Întrebați-i ce consecințe cred că ar putea avea acel comportament asupra altora. Cereți-vă scuze de față cu copiii de la persoanele care au avut de suferit în urma comportamentului în cazul în care l-ați generat voi. De asemenea, încercați să compensați dauna creată și să evitați pe viitor respectivul comportament – doriți ca micuțul să învețe că e preferabil să evite un comportament indezirabil decât că poate agresa pe cineva dacă își cere scuze sau oferă reparație.
  2. Vizionați filme și desene animate cu copiii. Întrebați despre consecințele comportamentelor practicate de personaje. Întrebați despre ce ar prelua în lumea reală și de ce. Fiți curioși față de ideile lor și ascultați-i cu răbdare.
  3. Puneți mereu întrebări despre consecințele comportamentelor indezirabile, pentru a obișnui copiii și tinerii să anticipeze consecințe ca și viitori adulți.
Anunțuri